Witaminy dla sportowców – niezbędnik

W diecie sportowców istotną rolę odgrywają zdrowe tłuszcze, białko oraz ograniczenie węglowodanów. Jednak równie ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości witamin oraz mikroelementów. Większość osób, aby ograniczyć liczbę przyjmowanych tabletek i kapsułek, decyduje się na zażywanie suplementów diety łączących w sobie kilka składników, np. witamina B complex.

Jak sugerują badania, organizm sportowców oraz osób aktywnych fizycznie wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Wpływ na to ma w głównej mierze szybkość przemian zachodzących w organizmie osób prowadzących aktywny tryb życia. Związane jest to także z utratą cennych witamin i minerałów, co zwiększa ryzyko powstawania niedoborów. Niedobory mogą doprowadzić do spadku efektywności danej osoby, co skutkuje zmniejszoną wydolnością fizyczną i psychiczną.

Witamina B – grupa związków ważnych dla sportowców

Witaminy z grupy B konieczne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oddziałują na właściwe działanie układu nerwowego. Ich niedobór może być powodem drżenia mięśni, a nawet depresji. Zapotrzebowanie na witaminę B wzrasta wraz ze zwiększeniem intensywności ćwiczeń. Tak więc im więcej ćwiczymy, tym bardziej potrzebujemy tego związku. Co więcej, witamina B wspomaga metabolizm węglowodanów, białek i kwasów tłuszczowych.

Dla osób aktywnych fizycznie ważne jest kilka witamin z grupy B. Witamina B1 pomaga w przemianie węglowodanów; B2 – pomaga uzyskać energię z pożywienia; B6 – wspomaga metabolizm białek, kwasów tłuszczowych, pobudza produkcję hormonów i hemoglobiny; B12 – odpowiada za właściwą gospodarkę tłuszczową, węglowodanową oraz białkową. Z tego też względu w przypadku sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia szczególnie polecane jest zażywanie kompleksu witamin z grupy B (witamina B complex). Sama dieta może okazać się niewystarczająca. Wówczas z pomocą przychodzi suplement diety Vit B complex marki Cheers. Jest to wyselekcjonowane połączenie witamin z grupy B oraz związków zwiększających ich przyswajalność. Preparat ten w sposób kompleksowy uzupełnia niedobory, pozytywnie wpływając na funkcjonowanie układu nerwowego, pracę mózgu, koncentrację i pamięć, układ odpornościowy oraz przemiany metaboliczne.

Witamina E – droga do regeneracji organizmu

Witamina E kojarzona jest głównie jako związek wspomagający walkę z procesami starzenia się oraz wolnymi rodnikami. Odgrywa ona jednak istotną rolę w regeneracji organizmu. Wpływa na szybkość procesów regeneracji uszkodzonych komórek oraz łagodzi dokuczliwe skurcze mięśni. Witamina E jest niezbędna do produkcji tropomiozyny, czyli białka włókienek mięśniowych. Ponadto pomaga walczyć ze zmęczeniem, zwłaszcza po wyczerpujących treningach. Witaminę E należy przyjmować wraz z kompleksem witamin z grupy B (witamina B complex), ponieważ tylko wtedy wspiera ona prawidłowy rozwój mięśni.

Jakie witaminy i minerały powinni suplementować sportowcy oraz osoby aktywne fizycznie?

Obok witaminy B oraz witaminy E można wymienić szereg innych związków, które odgrywają istotną rolę w diecie każdego sportowa i osoby aktywnej fizycznie. Wśród najważniejszych z nich wyróżniamy:

  • witamina A – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni,

  • witamina C – odpowiada za łagodzenie skutków zmęczenia, wspomaga produkcję kolagenu i wchłaniania żelaza,

  • magnez – bierze udział w syntezie białek mięśniowych,

  • cynk – wspomaga tworzenie komórek oraz rozwój tkanek mięśniowych,

  • żelazo – istotny pierwiastek, który bierze udział w transporcie tlenu w organizmie, wspomaga tworzenie czerwonych krwinek.

[Głosów:1    Średnia:5/5]